Slomeritis en kramperus

Het volle terras kijkt uit over een plein en beide krioelen van vrolijk uitgaanspubliek op deze nog warme vrijdagavond.
Mijn vriendin oogt sip en nipt met enige tegenzin aan haar glas zoete witte wijn. “Ik heb de slomeritis. En de kramperus. Ik voel me ondanks die medicijnen geen snars beter”. Ze had net een fikse ontsteking achter de rug die behandeld was met een breed spectrum aan antibiotica.

Die moeheid en darmkrampen vallen best te verklaren. Antibiotica zorgen er niet alleen voor dat schadelijke bacteriën uit ons lichaam verdwijnen maar maken ook korte metten met de goede. En omdat darmflora daardoor uit balans raken, heb je geen optimale stofwisseling en kan het je aan bepaalde vitaminen gaan ontbreken.

Goed dus om tijdens en na zo’n kuur je lijf te ondersteunen met probiotica. Dat kan met supplementen uit een potje. Maar met potjes heb ik niet zoveel. Wat mij betreft is je voeding je medicijn.
Zo bevatten gefermenteerde voedingsmiddelen probiotica. Denk aan yoghurt, zuurkool, kefir, of tempeh. En Japanse producten zoals miso, tamari of shoyu. Kwestie van lekker veel gevarieerde en kleurrijke maaltijden vol groenten maken met daarbij die ingrediënten. Dág slomeritis, dág kramperus.

Ik vertel het mijn vriendin. Ze kijkt bedenkelijk maar knikt wel. Ik voeg er aan toe: “en suikers – dus ook geraffineerde producten – vermijden, net als melk en alcohol”.

Het is even stil. Het glas witte wijn wordt bestudeerd, het voetstuk draait langzaam rond. “Vanaf morgen dan”.  Mijn vriendin neemt een slok wijn en aan haar gezicht te zien duldt ze geen tegenspraak.

Miso soep

  • miso
  • kelpnoedels (of volkoren noedels van boekweit, tarwe etc)
  • prei, fijngesneden
  • ui, gesnipperd
  • wortels, grof geraspt
  • 2 tenen knoflook, een stukje gember en handjevol peterselie, fijngehakt
  • komkommer en rode paprika, in kleine blokjes
  • tamari of shoyu, limoentje of citroentje
  • Japanse kruiden

Breng een liter water aan de kook en voeg twee eetlepels miso en de noedels toe. Kook de noedels volgens de instructies op het pak gaar. Voeg vijf minuten voor einde kooktijd de prei, ui, gember en knoflook toe en laat kort meekoken. Voeg van het vuur af de wortels, komkommer en rode paprika toe. Laat even trekken. Scheutje tamari of shoyu als je de soep iets zouter wilt hebben. Flinke hand peterselie vlak voor het opdienen. Wat Japanse kruiden, citroensap naar keuze.
Doozo Go-yukkiri.

IMG_20170630_200945_resized_20170630_081008177

About the author

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.