Lekker machtig…

“Heerlijk zeg”.
“Dank je. Zoet genoeg?”
“Ja, zoet genoeg”.
“Nog eentje?”
“Nee, bedankt, heb er al twee op, ze zijn lekker machtig” .

Dit gesprek ging over de muffins die ik, als bijdrage aan het feest van afgelopen zaterdag, had gemaakt van wortel, appel, banaan, volkoren meel, koekkruiden, rozijnen en eieren. Bereid zonder toegevoegde suikers en voor de topping wat honing door de roomkaas. 

Mijn baksels zijn over het algemeen wat aan de machtige kant omdat ik doorgaans geen bloem gebruik maar volkoren meelsoorten. Die maken het gebak voedzamer. Je zou de wortel-fruit muffins makkelijk als ontbijt of lunch kunnen nuttigen. Het leuke is dat ze, ondanks dat ze zwaarder zijn, je bloedsuikerspiegel toch minder snel doen stijgen dan de luchtigere broertjes gemaakt van bloem en suiker. Die zitten vol loze calorieën terwijl de volkoren variant met fruit bruikbare vezels en voedingstoffen bevat. 

Ik experimenteer graag met meelsoorten.
Behalve met granen kan je koken en bakken met amandelmeel, kokosmeel of kikkererwtenmeel, om maar wat te noemen. Die bevatten ook goede voedingsstoffen en zoals ik regelmatig herhaal: het is altijd slim om te variëren. Elke dag tarwebrood als ontbijt en/of lunch èn tarwe in je pasta, couscous, pizza, koekjes, cakes en taarten is niet fijn voor je lijf. Lekker variëren, er is genoeg te vinden vandaag de dag. 

Vanavond heb ik tofu gemaakt van kikkererwtenmeel. Echt verrukkelijk. Met de structuur van polentablokjes.

Zelfgemaakte tofu van kikkererwtenmeel
1 kop kikkererwtenmeel
1 tl zeezout
1/2 tl kurkuma
3 koppen water
glazen schaal, bakblik of springvorm, ingevet

20170313_18233920170313_18362120170313_192848
Meng het meel met het zout en de kurkuma. Voeg 1 1/2 kop water toe en roer tot een gladde massa. B
reng de andere 1 1/2 kop water aan de kook, zet het vuur dan laag en voeg het meelmengsel toe. Blijf boven het vuur roeren, tot de massa dik en glanzend is. Dit duurt ongeveer 8 minuten.
Stort de massa direct in je ingevette schaal en laat minstens 1 uur bij kamertemperatuur staan. Hoe langer je de massa laat afkoelen, hoe steviger zij wordt. Snij dan in blokjes of reepjes en bewaar in een luchtdichte container tot gebruik. Je kan de blokjes zó eten, door je salade bijvoorbeeld, maar ook roerbakken.

Deze tofu is o.a. rijk aan vezels, kalium, calcium en magnesium. 

 

About the author

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.