Ruiken en mentaal proeven

Weten jullie het nog? Hoe kijken naar eten je spijsvertering kan beïnvloeden? Als je die blog hebt gemist: even teruglezen voor je hier verder gaat.

Ruiken en mentaal proeven doen hetzelfde.
Je hebt dat vast zelf vaak ervaren. Op een zonnige dag aan het strand. Je krijgt dorst en lekkere trek en dan komt iemand langs met een frisse, sappige peer in partjes…je ruikt het… en in gedachte próéf je de vochtig-zoete stukjes die smelten op je tong. Je begint te watertanden en moet slikken anders ga je nog kwijlen ook!

Dat watertanden komt door de extra aanmaak van speeksel. En niet voor niets. Dat zit boordevol enzymen die alvast klaar gaan staan om de koolhydraten uit het stukje peer te verteren. Kom maar op met die peer, we lusten hem rauw.

Hetzelfde proces gebeurt ook met minder gezonde voeding.
Neem een afhaal portie Foe Yong Hai. Lekker geurig, kruidig en helaas vaak opgeleukt met Vé-tsin oftewel smaakmaker E621. Die fopt onze geur- en smaakpapillen en zorgt ervoor dat het eten nóg meer ruikt en proeft naar eiwit.

„Mmm”, registreren onze hersenen, „lekker, proteïne, goed voor de cel-en spieropbouw!” En ze sturen wat extra enzymen om die eiwitten te verwerken. Maar ja, die zitten er niet in, hè. Voor niets gestuurd. We worden gefopt. Maar nog erger, het is helemaal niet gezond wanneer je daar teveel van binnenkrijgt. Foppen wordt dan floppen.

Daarom deze week de volgende twee tips:

  • Ruiken, (in gedachten) proeven èn flink kauwen is goed voor de vertering!
  • Probeer zoveel mogelijk pure, verse, eerlijke, regionale en zelfgemaakte producten te eten en vermijd kant en klare maaltijden: dan word je nooit gefopt. Behalve wanneer je jezelf voor de gek wilt houden.

 

 

toon-1

 

 

 

 

About the author

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.